• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Betalningsföreläggande yrkande

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Hej,

Låt oss säga att personen som emottar ett betalningsföreläggande är dömd via strafföreläggande för grovt bedrägeri och urkundsförfalskning där banken är en av dem som söker ersättningsanspråk enl. polisanmälan.

I bankens betalningsföreläggande anger de ett fakturanummer som yrkande, vad detta är för fakturanummer vet vi inte men förmodligen är det kopplat till det lån som tecknats via urkundsförfalskning, dvs banken har ett avtal mellan dem och målsägande (den person som blivit utsatt för urkundsförfalskning).

I lagens mening(?) finns det inget civilrättsligt avtal mellan dömd person och bank samt det avtal som tecknats mellan målsägande och banken har ogiltighetsförklarats via dom.

Hur kan de då enbart ange ett fakturanummer i sitt yrkande till KFM? Varför söker de inte om skadestånd via KFM? Kan jag bestrida detta och be dem söka skadestånd och använda domen som yrkande eller?

Känns konstigt. Kommer aldrig kunna betala av denna skuld om den registreras som "vanligt" (har över 1mkr i "egna" skulder) dvs inte skadestånd?? (eftersom via löneutmätning prioriteras skulder som inkommit pga. skadestånd och detta bör jag kunna betala av med utmätning i ca 1-1.5 år)

Kommer inte heller kunna söka skuldsanering med en skuld som uppkommit p.g.a.. brottslighet - men är det brottslighet om de väljer att endast yrka avtal på fordran? Jag har kontaktat banken i fråga, skickat allt underlag, osv men de verkar inte intresserade och vill att skulden ska registreras "som vanligt" men kommer ju garanterat påpeka brottsligheten om jag söker skuldsanering.. Känns som deras mål är att skuldsätta mig resten av livet.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Framgår der i strafföreläggandet att du ska betala skadestånd?
Annars är betalningsföreläggande rätt väg.
Jag antar dom anger referensen på det lån du såg till att dom betalade ut.
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Framgår der i strafföreläggandet att du ska betala skadestånd?
Annars är betalningsföreläggande rätt väg.
Jag antar dom anger referensen på det lån du såg till att dom betalade ut.
Nej det framgår inga skadestånd i strafföreläggandet.
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
@Lasseman Min offentliga försvarare skrev detta gällande skulderna:
Det finns i dag inget civilrättsligt skuldförhållande mellan dig och bankerna. Vill bankerna kräva dig på pengar måste de skaffa sig en exekutionstitel, dvs antingen en dom i ett civilmål eller utslag i mål om betalningsföreläggande. I sin ansökan ska de uppge grunden för sin talan. Jag skulle tro att de i de flesta fall kommer att ange skadestånd som grund snarare än på avtal grundad fordran. Men det återstår att se.

Jag är medveten om att skulderna så klart kommer stoppa min möjlighet till skuldsanering. Om skulderna skulle drivas som skadestånd hade hela min löneutmätning gått till dem och efter 1-1.5år hade samtliga belopp som avser brottsligheten varit borta. Nu, när dessa skulder faller till mina "egna" skulder (1.2MSEK) + grovt bedrägeri (ca 500.000) YTTERLIGARE, är chansen att jag ska betala dessa obefintliga.

Under brottsligheten var jag spelberoende, målsägande (sambo) har inte sökt NÅGOT skadestånd. Jag polisanmälde mig själv vid 2020.
Vi bor fortfarande tillsammans idag. Det har varit ett helvete men vi tog oss ur helvetet, började med att genomgå behandling för spelberoende, jag började studera, arbetade extra på helger (under covid så inget fribelopp) och har nu tagit examen och har skaffat ett välbetalt jobb. 43'000kr i lön. Knappt 30 år. Innan arbetade jag knappt eller var sjukskriven.

Utöver detta har jag också kontaktat samtliga banker (målsägande) och gjort diverse avbetalningsplaner. Jag har betalt av ca ~400.000SEK i ackorduppgörelser (alla kopplade till brottsligheten). Jag har gjort allt jag kunnat för att upprätthålla en "sundbar" livssituation och vill se framåt med barn osv. Men jag kommer inte kunna betala av mer av skulderna som drivs in, utöver min utmätning men det KFM drar av delat på min totala skuldbörda är omöjligt.

Min enda chans är skuldsanering. Men det kommer ju inte beviljas när det finns brottslighet med i bilden, trots att jag gjort allt jag kunnat och fan lite därtill.

Ärendet har legat hos polisen sedan 2020 och blev dömd 2024. Nu ska jag vänta 'rimlig' tid (säkert 10+ år?) för att ens överväga om jag kan få skuldsanering? Hur ska man finna motivering eller ork till det?
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Du svarar då på din egen fråga, har du inte blivit dömd att betala skadestånd så har du inte. Ska dom bara hitta på det menar du?
Enligt mitt strafföreläggande är jag inte dömd för skadestånd men så som jag förstått det förklarat via åklagare och försvarare har de möjlighet att använda domen som yrkande för skadestånd.
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Enligt mitt strafföreläggande är jag inte dömd för skadestånd men så som jag förstått det förklarat via åklagare och försvarare har de möjlighet att använda domen som yrkande för skadestånd.
Ok, det visste jag inte, trodde det var tvunget att vara faställt i dom.

Läste ditt andra inlägg nu och även om det är hemskt vad du har utsatt din sambo (och dig själv kan jag tänka) för så ska du ha cred för att du vänt på ditt liv.
Hoppas det löser sig för dig!
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Ok, det visste jag inte, trodde det var tvunget att vara faställt i dom.

Läste ditt andra inlägg nu och även om det är hemskt vad du har utsatt din sambo (och dig själv kan jag tänka) för så ska du ha cred för att du vänt på ditt liv.
Hoppas det löser sig för dig!
Tack. Hoppas det med, att lästa FUP:en och inse vad man är kapabel till när man är så förblindad av speldjävulen (aldrig skadat någon fysiskt eller dylikt, men lögnerna osv), ja, jag fällde några tårar, hemskt vad man kan göra när man själv inte är tillräckligt stark att stå emot.
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Framgår der i strafföreläggandet att du ska betala skadestånd?
Annars är betalningsföreläggande rätt väg.
Jag antar dom anger referensen på det lån du såg till att dom betalade ut.
Innebär det konkret att så länge denna skuld existerar kommer jag ha extremt svårt att söka och få sanering?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Nej det framgår inga skadestånd i strafföreläggandet.
Okej. Men du tycker själv att du är skyldig pengarna? Jag förstår inte vad som är problemet med att dom angett lånenumret som referens.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp